مشاوره
09051024477
شماره تماس
info@kooching.info
ایمیل پشتیبانی
لوگو

مشاورین مهاجرت تحصیلی

انگیزه‌نامه یا SOP

 

انگیزه‌نامه یا SOP چیست؟

انگیزه‌نامه یا SOP مختصر شده عبارت Statement of Purpose می‌باشد که شما برای اپلای در دانشگاه‌ها و دریافت پذیرش به آن نیاز دارید و یکی از مهمترین مدارکی است که شما در مسیر اپلای به آن نیاز دارید. همچنین این متن برای تحویل به سفارت بسیاری از کشورها همچون کانادا و آمریکا برای دریافت ویزا مورد نیاز است. انگیزه‌نامه متنی حدودا 800 تا 1000 کلمه‌‌‌ای است که دارای روند و ساختار منظمی از لحاظ نگارشی دارد که بطور کلی در آن مختصری از سوابق تحصیلی و حرفه‌ای شما، اهداف حرفه‌ای کوتاه و بلند مدت، دلیل ادامه تحصیل و انتخاب کشور و دانشگاه مقصد و همچنین نمایان کردن نقاط ضعف، قوت و پتاسنیل‌های فردی را بیان می‌شود. این متن باید به عنوان شمایی از شخصیت آکادمیک و حرفه‌ای شما باشد و همچنین باید اهداف شما از تحصیل و حرفه خود ذکر کند و متنی متقاعد کننده برای کمیته بررسی دانشگاه جهت ارائه پذیرش تحصیلی به شما باشد.

 

بسیاری از انگیزه نامه‌ها آغازی کلیشه و تکراری دارند و مشخصا این حس را به خواننده انتقال می‌دهند که متن یا کپی است یا وقت و دانش کافی برای نگارش آن صرف نشده است، این مهمترین نکته‌ایست که باید از آن پرهیز کنید و متن شما باید منحصر به فرد باشد تا در رقابتی که برای اخذ پذیرش با آن روبه‌رو خواهید شد دست پر باشید.

 

چگونه یکSOP  یا انگیزه‌نامه متفاوت و حرفه‌ای بنویسیم؟

چگونه می‌توان متنی تهیه کرد که کابردی و حرفه‌ای باشد، از متن دیگر رقبا برتری داشته باشد و برای اساتید دانشگاه متقاعد کننده باشد. دانشگاه‌ها برای ارائه پذیرش به دانشجویان متقاضی معیارهای مشخصی برای بررسی انگیزه‌نامه دارند و به دنبال پاسخ به سوالاتی کلیدی هستند. شما با پاسخ مناسب به این معیارها در انگیزه‌نامه خود می‌توانید دانشگاه مقصد به میزان بسیار زیادی برای دریافت پذیرش متقاعد کنید.

در نحوه نوشتن انگیزه‌نامه (SOP) سعی کنید به اکثر سوالات زیر پاسخی درخور بدهید و در انتها متنی یکپارچه و دارای ساختار تهیه کنید که پاسخ به این سوالات در آن گنجانده شده باشد:

 

  • دلیل شما از ادامه تحصیل چیست؟
  • رشته‌ای که مد نظر شماست چیست؟
  • دلیل شما از انتخاب این رشته چیست؟
  • چرا این دانشگاه را انتخاب کرده‌اید؟ چه چیزی از این دانشگاه نظر شما را جلب کرده‌ است؟
  • چرا این کشور را به عنوان کشور مقصد و مکانی برای تحصیل انتخاب کرده‌اید؟
  • سوابق تحصیلی و کاری شما در این رشته چیست؟
  • اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شما برای آینده چیست؟
  • بعد از فارغ التحصیلی چه برنامه‌ای دارید؟
  • چگونه می توانید در اهداف و محیط دانشگاه مشارکت کنید؟
  • چه فعالیت‌های مرتبطی با رشته‌ی انتخابی خود داشته‌اید که می‌توانید از آن به عنوان نقطه‌ی قوت خود نام ببرید؟
  • آیا دلیل محکمی برای تحصیلات آکادمیک شما در گذشته وجود دارد و یا اگر قصد تغییر رشته دارید دلیل این تغییر مسیر چه چیزی است؟
  • آیا فعالیت خاصی می‌تواند نقطه عطف زندگی شما بوده باشد؟
  • چه دلیلی باعث مهاجرت شما شده است و چرا نمی‌توانید تحصیل خود را در کشور خود ادامه دهید؟
  • بعد از اتمام تحصیل، چگونه می‌خواهید در کشور خود فعالیت کنید و ثمره‌ی تحصیل خود را اجرایی کنید؟

 

پاسخ به این سوالات و متنی دارای روند ساختاری حرفه‌ای آن چیزی‌ست که تمامی دانشگاه‌ها به عنوان یک انگیزه‌نامه از شما انتظار دارند. نوشتن یک انگیزه‌نامه خوب نه تنها شما را یک قدم بزرگ به دریافت پذیرش نزدیک‌تر می‌کند بلکه مهمتر از آن امکان اخذ کمک هزینه‌های تحصیلی از دانشگاه ‌را نیز برای شما به ارمغان میاورد.

 

 

چند راهکار و نکته برای تهیه متنی یکپارچه و حرفه‌ای

  1. در ابتدا از چگونگی علاقه‌مند شدن به حوزه‌ای که در آن تحصیل کرده‌اید بنویسید. در ادامه، می توانید ایده‌ها، دستاوردهای آکادمیک و حرفه‌ای، و همینطور سوابق تحصیلی و کاری خود را با جزئیات بیشتری شرح دهید. از ادامه تحصیل در این رشته چه میخواهید و میخواهید چکار کنید... درکشور مقصد چه چیز بارز و دارای اهمیتی است که در ایران نیست... دانشگاه مقصد چه نکات مثبتی را داراست که منجر به علاقه‌تان به آن شده است. و در آخر هم از نیاز خود به کمک هزینه تحصیلی بنویسید.
  2. انگیزه‌های خود را روشن و جذاب بیان کنید و نشان دهید که از دانشگاه مقصد اطلاعات دارید و با امکانات و اساتید آن آشنایی دارید.
  3. از وقایع و افراد تاثیرگذار بر اندیشه و حرفه‌تان بگویید.
  4. می‌توانید با یک خاطره یا رخداد تاثیر گذار در زندگی‌تان متن را شروع کنید .
  5. به متن خود روند داستانی و ساختار زمانی بدهید.
  6. اشتیاق خود به آموختن و یادگیری بیشتر و حرفه‌ای را نشان دهید.

 

و در نهایت به یک نکته بسیار مهم در نحوه نوشتن انگیزه‌نامه (SOP) دقت کنید:

شما ممکن است همزمان در بیش از یک یا دو دانشگاه اپلای کنید و یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات این است که برای همه آنها یک متن تهیه کنید و تغییر خاصی در انگیزه‌نامه‌ای که برای هر دانشگاه ارسال می‌کنید ندهید و فقط اسم دانشگاه و رشته را تغییر دهید و این کار بسیار اشتباهی‌ست.

شاید به نظر شما تفاوتی زیادی میان دانشگاه‌ها نباشد اما اینطور نیست. هر دانشگاه ویژگی‌هایی منحصر به فردی دارد از جمله فرهنگ، متد آموزشی ،اهداف ، شعارها و ایده‌ و ... .

پس شما نیاز دارید که هر دانشگاه را با مطالعه و بررسی دقیق کشور، شهر، رشته و اساتید آن بشناسید و متن شما نمایانگر آشنایی و تحقیق شما درباره آن دانشگاه باشد.

 

 

برای یادگیری کامل‌تر از نحوه صحیح نگارش انگیزه‌نامه حرفه‌ای و کاربردی می‌توانید با مشاورین ما در ارتباط باشید و با یک جلسه مشاوره حرفه‌ای دانش کافی برای تهیه تمامی مدارک مورد نیاز و انجام صحیح روند اپلای را کسب کنید. و همچنین می‌توانید با سپردن آماده‌سازی مدارک به تیم ما از تکمیل و حرفه‌ای بودن مدارک خود و قرارگرفتن در مسیر صحیح برای اپلای اطمینان حاصل کنید.

جهت رزرو و دریافت وقت مشاوره کلیک کنید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش