مشاوره
09051024477
شماره تماس
info@kooching.info
ایمیل پشتیبانی
لوگو

مشاورین مهاجرت تحصیلی

رزومه یا CV

 

رزومه (CV) یکی از مهم‌ترین مدارکی‌ است که اگر قصد ادامه تحصیل یا کاریابی در کشور‌های دیگر را دارید، باید آن را تهیه کنید. رزومه شما درکنار مشخص کردن سوابقتان، نمایان‌گر دانش، توانایی‌ها و پتانسیل‌های آکادمیک و حرفه‌ای شماست. از این رو این مدرک یکی از کلیدی‌ترین مدارک اپلای محسوب می‌‌شود. برای نوشتن یک رزومه عالی، باید تمامی نقاط قوت خود را به بهترین صورت نمایش دهید. به همین دلیل است که نوشتن یک رزومه تحصیلی یا کاری در عین حال که کار ساده‌ای به نظر می‌رسد اما به دقت و مهارت بالایی احتیاج دارد. در ادامه نکات کلیدی در نوشتن یک رزومه حرفه‌ای و کاربردی را بررسی می‌کنیم.


رزومه چیست؟

رزومه که به CV نیز شناحته می‌شود، مختصر شده واژه  Curriculum Vitae است و تفاوت‌هایی با Resume دارد که درکل تفاوت شاخص آن‌ها این است که CV بسیار مفصل‌تر و دارای جزییات کاملی از سوابق و توانایی‌های شماست و نهایتا در 2 الی 3 صفحه ارائه می‌شود، درحالی که Resume مختصری کلی از وضعیت شما برای مقصدی مشخص است. در عصر حاضر هر فردی باید دارای یک CV باشد و دائما آن‌را بروزرسانی کند. اما این مدرک معمولا برای استخدام کاری یا به قصد اپلای برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. رزومه شما یک نوشته حاوی سوابق و توانایی‌های شما در زمینه‌های تحصیلی، کاری، فردی، گروهی و ... است. به علاوه مهارت‌ها و پتانسیل‌های شما را نیز به خواننده بیان می‌کند. برای اینکه در هنگام مکاتبه با اساتید و یا ارسال مدارک‌تان برای دانشگاه، بتوانید نظر آن‌ها را به خود جلب کنید، باید به طرز نوشتن رزومه خود توجه بسیاری داشته باشید و نحوه پرزندتیشنی که پیش میگیرد می‌تواند در نتیجه بسیار تاثیرگذار باشد. توجه داشته باشید اساتیدی که رزومه شما را مطالعه می‌کنند، زمان کمی را برای مطالعه آن اختصاص می‌دهند، در نتیجه باید فرم و محتوای صحیح و کاربردی داشته باشد.

 

چگونه یک رزومه حرفه‌ای و کاربردی تهیه کنیم؟

برای نوشتن یک رزومه حرفه‌ای ابتدا باید تمامی سوابق و توانایی‌های خود را مشخص کنید و این اطلاعات را طبقه‌بندی و در بخش‌های مختلفی ارائه و با زمانبندی صحیحی بنویسید. یک رزومه می‌تواند شامل بخش‌های مختلفی باشد که شاید شما به طور پیش‌فرض برخی از آن‌ها را با اینکه در سوابق خود دارید اما در نظر نگیرید و دارای اهمیت بشمار نیاورید. برخی از بخش‌هایی که می‌توانند در رزومه قرار بگیرند:

 

 

اطلاعات فردی
اطلاعات فردی شامل نام و نام‌خانوادگی، کشور محل اقامت، شماره تلفن موبایل، ایمیل، تاریخ تولد و آدرس اسکایپ می‌‌باشد. در کنار این مشخصات یک پاراگراف کوتاه که صرفا اهداف حرفه‌ای شما را بیان کند و پاراگرافی جذب کننده باشد تا به خواننده دلیلی محکم برای خوانش کامل رزومه شما بدهد.


سوابق تحصیلی
یکی از اصلی‌ترین بخش‌های رزومه شما اطلاعات و سوابق تحصیلی است. باید از آخرین مقطع تحصیلی خود تا مقطع دیپلم را با ذکر نام محل تحصیل، مقطع، تاریخ آغاز و پایان مقطع، رشته، معدل کل و در صورتی که پایان‌نامه داشتید عنوان آن و نام استاد راهنما ذکر کنید.

 

سوابق کاری
دیگر بخش مهم رزومه شما سوابق کاری شماست. مجددا، با رعایت اولیت تاریخی از متاخرترین فعالیت کاری خودتان آغاز کنید که می‌تواند شامل تمامی سوابق کاری از جمله تدریس، فعالیت فریلنس، سوابق کارمندی یا کارفرمایی و ... را دارا باشد. نام محل کار، کشور و شهر محل کار، سمت خود و تاریخ آغاز و پایان کار در آن‌ها را عنوان کنید. (اگر سوابق تدریس زیادی دارید بهتر است آن را در بخشی مجزا بنویسید).


دوره‌ها و ورکشاپ‌ها
در این بخش تمامی دوره‌ها و ورکشاپ‌هایی که شرکت کردید را لیست کنید، چه ورکشاپ‌های یک روزه، چه دوره‌های بلند مدت (دارا بودن مدرک برای این دوره‌ها الزامی برای نوشتن آن‌ها نیست). اگر تعداد آن‌ها زیاد است نهایتا 8 الی 10 مورد را ذکر کنید و اولیت را به عناوینی بدهید که مرتبط با رشته‌ای است که قصد اپلای آن را دارید.

  • در صورتی که خودتان مجری و مدرس دوره یا ورکشاپ بودید، در قسمتی مجزا آن‌هارا مشخص کنید.


مقالات
در این قسمت مقالات و متونی را که منتشر کرده یا به صورت کنفرانس‌ ارائه کرده‌اید، ذکر کنید.


مهارت‌های نرم‌افزاری
در این بخش لیستی از نرم‌افزارهای کامپیوتری که به آن‌ها مسلط هستید بنویسید و با درصدبندی کردن آن‌ها میزان توانایی خود در هرکدام را مشخص کنید.

 

مهارت‌های فنی
در این قسمت تمامی توانایی‌های فنی و حرفه‌ای خود را بنویسید چه مرتبط با رشته چه غیر آن. به طور مثال: سفالگری، عکاسی، مکانیک خودرو، بسکتبال، مدیریت کار گروهی و ... .

سوابق نمایشگاهی
درصورتی‌که نمایشگاه انفرادی یا گروهی داشته‌اید در این بخش با ذکر عنوان، مدیوم آثار، تاریخ و محل برگزاری مشخص کنید.

 

افتخارات و عضویت‌ها
اگر در هرگونه رویدادی افتخار یا مقامی کسب کرده‌اید یا در گروه و انجمن مشخصی عضویت دارید آن‌هارا ذکر کنید.

 

زبان
در این بخش زبان‌هایی که بلدید را بنویسید، توجه داشته باشید که فارسی را به عنوان زبان مادری ذکر کنید و سپس زبان‌های دیگر را بنویسید و میزان تسلط خود را در آن‌ها مشخص کنید (اگر در زبانی آزمون داده و دارای مدرک مشخصی هستید، مدرک و نمره آن‌را بنویسید).

 

فعالیت‌های داوطلبانه
درصورتی‌که با مکانی فعالیت داوطلبانه (چه در حوزه‌ی تخصصی و چه در حوزه‌ی عمومی) داشته‌اید، در این بخش اشاره کنید.

 

سرگرمی‌ها
حداقل 3 مورد از سرگرمی‌های خود را بنویسید.


 فرم و محتوا
در محتوای رزومه خود به صحیح بودن نگارش و قواعد نوشتاری بسیار دقت کنید. و در طراحی آن توجه داشته باشید که نباید طراحی شلوغ و پر زرق و برقی داشته باشد چرا که شما باید توجه را به متن‌ منعطف کنید و سعی کنید یک طراحی مینیمال و خیلی ساده با رنگ‌های خنثی و فونتی خوانا و استاندارد داشته باشید و بهتر است آن را در 2 صفحه طراحی کنید.

 

 

 

برای یادگیری کامل‌تر از نحوه صحیح نگارش رزومه حرفه‌ای و کاربردی می‌توانید با مشاورین ما در ارتباط باشید و با یک جلسه مشاوره حرفه‌ای دانش کافی برای تهیه تمامی مدارک مورد نیاز و انجام صحیح روند اپلای را کسب کنید. و همچنین می‌توانید با سپردن آماده‌سازی مدارک به تیم ما از تکمیل و حرفه‌ای بودن مدارک خود و قرارگرفتن در مسیر صحیح برای اپلای اطمینان حاصل کنید.

جهت رزرو و دریافت وقت مشاوره کلیک کنید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش